پدر / مادرمقالات آموزشی

راهنمای کامل ویژگی کودکان سه ساله

وقتی کودک سه ساله می شود دیگر کودک نوپا نیست، حدود سن یک تا سه سالگی کودک نوپا خوانده می شود و سه تا پنج سالگی کودک پیش دبستانی خوانده می شود.

رشد اجتماعی و عاطفی کودک

  • تقلید و کپی از دوستان و والدین
  • به طور طبیعی نسبت به آشنایان محبت نشان می دهند
  • مالکیت “من” و”او” را درک می کنند.
  • هنگام بازی کردن نوبت را رعایت می کنند
  • راحت تر از والدین جدا می شوند
  • ابراز نگرانی نسبت به خواهر یا برادر یا دوستی که گریه می کند
  • طیف وسیع تری از احساسات را بیان می کنند، خوشحال، غمگین، نا میدی
  • ممکن است از تغییرات عمده در روال خود ناراحت شوند
  • ممکن است شروع به نشان دادن مهارت های حل مسئله کنند

رشد فیزیکی

مهارت حرکتی درشت 

  • راحت اجرا می کند
  • لگد، پرتاپ و توپ گرفتن
  • می تواند به راحتی به جلو و عقب برود
  • می تواند بدون افتادن خم می شود
  • می تواند روی پا پنج ثانیه بایستد یا بپرد
  • می تواند با یک پا از هر پله پایین و بالا می برد
  • می تواند دوچرخه سواری کند

مهارت های حرکتی ظریف 

  • راحت تر می تواند اشیا کوچک را کنترل کند و کتاب را ورق بزند
  • بدون کمک لباس ببوشد و دربیاورد
  • می تواند از قیچی مناسب سن استفاده کند
  • می تواند دستگیره های چرخان را بچرخاند
  • می تواند درب شیشه ها را باز و پیچ کند
  • برخی از حروف را بشناسد و بنوسید
  • یک آدمک خطی با ۲- ۴ قسمت بدن بکشند
  • مربع ها و دایره ها با مداد رنگی و مداد کامل کنند
  • برج هایی با شش بلوک و یا بیشتر بسازید

زبان و ارتباطات 

  • دستورالعمل ها را با ۲-۳ مرحله دنبال می کند
  • می تواند آشناترین چیزها را شناسایی و نام ببرد
  • به سوالات ساده پاسخ می دهد
  • حدود۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه صحبت می کند
  • کلمات “در” “بالا” ” زیر” ” روی می فهمد
  • می تواند نام سن و جنس خود را بگوید
  • نام دوستان را می داند
  • کلماتی مانند من و شما و ما را می شناسد
  • آنقدر خوب صحبت میکند که غریبه ها او را درک می کنند
  • می تواند مکالمه را با دو یا سه جمله انجام دهد
  • در سن چهار سالگی میتواند با جملات کامل صحبت می کند

رشد شناختی 

  • می تواند با اسباب بازی هایی که دکمه و اهرم ها و قطعات متحرک دارند کار کند و با آنها بازی کند
  • با حیوانات و عروسک ها وانمود می کند و بازی می کند
  • با پازل های مناسب سن بازی می کند
  • رنگ های آشنا را به درستی نام می برد
  • دستورات سه قسمتی را دنبال می کند
  • معنی دو را می فهمد
  • درک این ایده که چه چیزی یکسان است و چه چیزی متفاوت است
  • زمان را بهتر می فهمد: صبح، ظهر، عصر، شب
  • بخش هایی از داستان را می فهمد
  • می شمارد و مفهوم شمارش را درک می کند
  • اشیا را براساس شکل و رنگ مرتب می کند
  • اشیا رایج در تصاویر شناسایی می کند

چه زمانی باید نگران بود؟

کودکان با سرعت خود رشد می کنند شما باید با افزایش سن متوجه پیشرفت تدریجی در رشد و تکامل آنها شوید. با این حال، اگر در هریک از علائم زیر را در مورد تاخیر رشد در کودکان سه یا چهار ساله مشهاده کردید به پزشک اطفال مراجعه کنید:

  • او نمی تواند توپ را از روی دست پرتاپ کند، در جای خود بپرد، یا سه چرخه سوار شود
  • اغلب زمین می افتد و با پله ها مشکل دارد
  • نمی تواند مداد را دربین انگشتان خود نگه دارد. در نوشتن مشکل دارد و نمی تواند دایره کپی کند
  • آب دهان می ریزد یا گفتار نامشخصی دارد.
  • قادر به استفاده از جمله ای بابیش از سه کلمه نیست
  • با جملات صحبت نمی کند.
  • از “من” و “تو” به صورت نامناسب استفاده می کند.
  • نمی تواند با اسباب بازی های ساده بازی کند.
  • نمی تواند پازل های ساده و دستگیره های چرخشی را انجام دهد.
  • دستور العمل های ساده را نمی فهمد
  • نمی تواند چهار بلوک را روی هم قرار دهد و در کار با اشیا کوچک مشکل دارد
  • خیلی اجتماعی نیست و همچنان اضطراب جدایی شدید را تجربه می کند
  • بازی وانمودی یا ساختگی نمی کند
  • علاقه ای به بازی با کودکان نشان نمی دهد و صرفا به اعضای خانواده خود پاسخ می دهد.
  • تماس چشمی برقرار نمی کند.
  • هنگامی که ناراحت می شود خود کنترلی بهبود نمی یابد.
  • نمی خواهد لباس بپوشد یا به دستشویی برود.
  • مهارت هایی که زمانی داشته از دست می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


این سایت با کمک گوگل ایمن شده است

دکمه بازگشت به بالا