پدر / مادرمدرسهمقالات آموزشی
نکاتی در مورد رسیدگی به کودکان تیزهوش: برای والدین و معلمان
اگر فرزندان با استعدادی در زندگی خود دارید ، می دانید که این امر می تواند چالشی برای ادامه کار باشد.
هنگامی که مطمئناً می دانید که با یک کودک تیزهوش کار می کنید ، از آنجا چه می توانید انجام دهید؟
۱:
اطمینان حاصل کنید که یک کودک با استعداد در حال رشد است. بین مهارت و رشد تفاوت وجود دارد. مثلا اگر کودک در ابتدای کلاس سوم به صورت کامل بر روی مطالب درسی تسلط کامل داشته باشد. اگر کسی نظارت بر رشد او نداشته باشد ، ممکن است که او یک سال را تلف کند ، بدون اینکه واقعاً چیزی یاد بگیرد.متأسفانه این مشکلی است که اغلب برای کودکان با استعداد،وجود دارد. زیرا آنها نسبت به آنچه از آنها خواسته می شود بسیار خوب پاسخ می دهند. اگر ارزیابی آنها نشان دهنده رشد در همان سطح بود اطمینان حاصل کنید که رشد را به روش های مختلفی اندازه گیری می کنید.
2:ساختار و فعالیتهای چالش برانگیز را ارائه دهید. کودکان با استعداد هنوز کودک هستند. به دلیل تیزهوش بودن ، کارشان را زود تمام می کنند و یا توسط افرادی که به آنها چیزهایی را می آموزند که همان دانش قبلی آنهاست بنابراین آنها ممکن است زود خسته شوند. . ترکیب کسالت و وقت اضافی اغلب منجر به بروز مشکلات رفتاری خواهد شد. هنگامی که اطمینان پیدا می کنید که تکالیف خودرا انجام می دهند . تکالیف پیچیده تری به آنها ارائه کنید. بسیاری از معلمان به دانش آموزان اجازه می دهند که یک کتاب مورد علاقه را در میز کار خود نگه دارند تا بی سر و صدا بخوانند ، یا کتاب جدول کلمات متقاطع و معماهای سودوکو که می توانند به صورت مستقل انجام دهند و مزاحم دیگر دانش آموزان نشوند.
۳:لطفا دانش آموزان با استعداد را مدرس دیگر دانش آموزان قرار ندهید.
لطفاً دانش آموزان با استعداد را با سایر دانشجویان به عنوان آموزگار جفت نکنید. بسیاری از بزرگسالان معتقدند که این استراتژی برای دانش آموزان مفید است ، اما این یک تصور غلط است. مگر اینکه یک کودک با استعداد بسیار اجتماعی باشد و از استعداد و عشق به تدریس برخوردار باشد ، این تکنیک می تواند آتش بس کند. دانش آموزان با استعداد این را به عنوان یک مجازات نیز می دانند زیرا در این مدت از یادگیری و کشف چیزهای جدید جلوگیری می شود. برخی ممکن است استدلال کنند که بهترین راه برای یادگیری مطالب جدید ، آموزش آن به شخص دیگر است ، اما این برای بچه هایی که قبلاً این مواد درسی را فرا گرفته اند ، واقعاً صادق نیست زیرا آنها نیازی به یادگیری چیزی که قبلاً می دانند ندارند. دانش آموزان کم عملکرد نیز از این که از آنها انتظار می رود همان استاندارد کودکی را که دارای استعداد است ،را داشته باشند ، دچار ناراحتی و مایوس شوند. بعلاوه ، کودکان تیزهوش غالباً در این نوع گروه بندی ها بی حوصله و خشمگین می شوند وهر زمان ممکن باشد از فعالیتهای غنی سازی بیشتری سود می برند.، کودکان با استعداد بسیار بهتر با فرزندان تیزهوش در گروههای همگن قرار می گیرند.
4: برنامه های درسی را برای بچه های با استعداد غنی یا اصلاح کنید. شما ممکن است در یک منطقه مدرسه باشید که برنامه ای با استعداد ندارد. نگران نباشید (گرچه توصیه می کنم از یکی از آنها دفاع کنید) ، روش هایی وجود دارد که می توانید نیازهای دانش آموزان تیزهوش را در یک محیط آموزش عمومی برآورده کنید. به عنوان مثال ، اگر یکد با استعداد قبلاً واحد علمی را بر روی ماشینهای ساده تسلط داشته باشد ، به او اجازه دهید ماشین ساده خود را اختراع کند. اگر والدین یک فرزند با استعداد هستید ، در ابتدای سال تحصیلی با معلم فرزند خود جلساتی داشته باشید و در مورد این نوع فعالیت های غنی سازی صحبت کنید و اینکه آیا می توانید کاری کنید که ابزار یا وسایل پیشرفته ای را به کلاس بیاورید
۵:علایق و فعالیتهای خارج از مدرسه را تشویق کنید. همه کودکان از فعالیتهای خارج از برنامه های درسی بهره مند می شوند ، اما نگه داشتن بچه های با استعداد بسیار مهم است و گاهی اوقات آنها نیز نیاز به فعالیت های اضافی دارند. اگر یک کودک با استعداد به چیزی منحصر به فرد ، مانند تاریخ علاقه دارد ، پس از آن با یک موزه محلی تماس بگیرید و ببینید که آیا برنامه های کودکان در تابستان ارائه شده است یا خیر. برنامه هایی خارج از چار چوب مدرسه داشته باشید.اگر به دنبال یادگیری بیشتر هستید ، می توانید لیستی از منابع انجمن ملی کودکان با استعداد را پیدا کنید.