یک مطالعه جدید نشان داده است که نوجوانان مبتلا به وسواس فکری عملی به طور گسترده ای دچار مشکلات یادگیری و حافظه هستند.
محققان دانشگاه کمبریج گفتند که یافته های آنها قبلاً برای کمک به نوجوانان مبتلا به OCD مورد استفاده قرار گرفته است تا در تحقق توانایی های بالقوه خود از مدرسه کمک بگیرند از جمله کمک به ادامه تحصیل در دانشگاه.
طبق گفته محققان ، تقریباً ۹۰ درصد بیماران نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری در مدرسه ، خانه و یا از نظر اجتماعی دچار مشکل هستند که خاطر نشان می کنند دشواری در انجام تکالیف و تمرکز در مدرسه دو مشکل رایج است.
محققان می افزایند، اگر نوجوان در مدرسه وضعیت خوبی نداشته باشد، احتمالاً دچار استرس و اضطراب می شود.
محققان دانشگاه کمبریج قبلاً نشان داده بودند که مشکلات انعطاف پذیری شناختی در بزرگسالان مبتلا به OCD وجود دارد. از آنجا که انعطاف پذیری در حل مسئله مهارت مهمی برای عملکرد در مدرسه است ، آنها می خواستند بررسی کنند که آیا نوجوانان مبتلا به OCD در این زمینه مشکل دارند یا خیر.
انعطاف پذیری شناختی هنگام تلاش برای یافتن راه حل های صحیح برای یک مسئله مهم می شود ، به ویژه هنگامی که اولین تلاش شما برای حل این مشکل جواب نمی دهد. برای رسیدن به راه حل صحیح ، باید رویکرد جدیدی را که قبلاً از آن استفاده می کردید تغییر دهید.
محققان خاطرنشان کردند ، در افراد سالم ، تعادل بین کنترل هدفمند و کنترل عادت وجود دارد و این تعادل برای عملکرد روزانه بسیار مهم است.
به عنوان مثال ، هنگام یادگیری رانندگی ، ما بر روی اهداف خاصی مانند مسافرت با سرعت مناسب ، ماندن در خطوط ترافیک و پیروی از قوانین ایمنی تمرکز می کنیم. ما اغلب استراتژی هایی برای انجام بهینه این وظایف داریم. با این حال ، یک بار که یک راننده باتجربه هستیم ، اغلب می بینیم که رانندگی عادت می کند.
در شرایط جدید ، افراد سالم تمایل به استفاده از کنترل هدفمند دارند. با این حال ، تحت شرایط استرس ، آنها اغلب یادگیری عادت را انتخاب می کنند.
در مطالعه جدید ، منتشر شده در مجله روانشناسی پزشکی ، محققان بررسی کردند که آیا انعطاف پذیری شناختی برای یادگیری وظایف و کنترل هدفمند در اوایل پیشرفت OCD اختلال دارد یا خیر.
برای این مطالعه ، محققان ۳۶ نوجوان مبتلا به OCD و ۳۶ جوان سالم وظایف یادگیری و حافظه را انجام دادند. آزمایشات رایانه ای شامل حافظه تشخیص – به خاطر سپردن کدام یک از دو شی قبلی را دیده اند – و حافظه اپیزودیک ، جایی که در فضا دیدن یک شی را به خاطر می آورند.
زیرمجموعه ای از ۳۰ شرکت کننده در هر گروه نیز وظیفه ای را انجام دادند که برای ارزیابی تعادل کنترل رفتاری هدفمند و عادی طراحی شده بود.
محققان دریافتند که بیماران نوجوان مبتلا به OCD در تمام کارهای یادگیری و حافظه دچار نقص هستند.
محققان گزارش دادند ، این مطالعه همچنین برای اولین بار کنترل هدفمندانه و فقدان انعطاف پذیری شناختی را مختل کرده است.
دکتر جولیا گوتوالد ، اولین نویسنده مطالعه ، گفت:
“در حالی که بسیاری از مطالعات بر روی OCD بزرگسالان متمرکز شده است ، ما در واقع اطلاعات کمی در مورد وضعیت نوجوانان داریم.” “مطالعه ما نشان می دهد نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری در حافظه و توانایی تنظیم انعطاف پذیر اعمال خود در هنگام تغییر محیط دچار مشکل هستند.”
پروفسور باربارا ساهاکیان ، نویسنده ارشد ، اضافه کرد:
“من از دیدن چنین مشکلات گسترده یادگیری و حافظه در این جوانان در اوایل دوره OCD متعجب و نگران شدم.” “پیگیری این مطالعه برای بررسی بیشتر این مشکلات شناختی و به ویژه تعیین تأثیر آنها بر علائم بالینی و عملکرد مدرسه بسیار مهم خواهد بود.”
محققان گفتند ، تجربه یادگیری و مشکلات حافظه در مدرسه می تواند بر عزت نفس تأثیر بگذارد. آنها اضافه کردند که برخی علائم در افراد مبتلا به OCD ، مانند بررسی اجباری ، ممکن است ناشی از کاهش اعتماد به قدرت حافظه باشد. استرس ناشی از دشواری در یادگیری نیز ممکن است تأثیر منفی را شروع کرده و باعث یادگیری عادت غیرقابل انعطاف شود.
دکتر آنا کانوی موریس گفت: “این مطالعه برای کمک به نوجوانان مبتلا به OCD با کمک آنها در مدرسه از نظر ساختار محیط برای اطمینان از وجود شرایط بازی بسیار مفید بوده است.” “این به آنها امکان می دهد کمکی را که برای تحقق توانایی های بالقوه خود لازم داشتند دریافت کنند.”
وی ادامه داد: “یک فرد مبتلا به OCD توانست سطح A مناسب را بدست آورد و در یک دانشگاه خوب پذیرفته شود و در آنجا بتواند پشتیبانی لازم را داشته باشد تا بتواند در آن محیط خوب عمل کند.”
محققان گفتند: مطالعات آینده با جزئیات بیشتری ماهیت این اختلالات و چگونگی تأثیر آنها بر علائم بالینی و عملکرد مدرسه را بررسی خواهد کرد.
source: University of Cambridge