پدر / مادرمقالات آموزشی
راهنمای کامل ویژگی کودکان سه ساله
وقتی کودک سه ساله می شود دیگر کودک نوپا نیست، حدود سن یک تا سه سالگی کودک نوپا خوانده می شود و سه تا پنج سالگی کودک پیش دبستانی خوانده می شود.
رشد اجتماعی و عاطفی کودک
- تقلید و کپی از دوستان و والدین
- به طور طبیعی نسبت به آشنایان محبت نشان می دهند
- مالکیت “من” و”او” را درک می کنند.
- هنگام بازی کردن نوبت را رعایت می کنند
- راحت تر از والدین جدا می شوند
- ابراز نگرانی نسبت به خواهر یا برادر یا دوستی که گریه می کند
- طیف وسیع تری از احساسات را بیان می کنند، خوشحال، غمگین، نا میدی
- ممکن است از تغییرات عمده در روال خود ناراحت شوند
- ممکن است شروع به نشان دادن مهارت های حل مسئله کنند
رشد فیزیکی
مهارت حرکتی درشت
- راحت اجرا می کند
- لگد، پرتاپ و توپ گرفتن
- می تواند به راحتی به جلو و عقب برود
- می تواند بدون افتادن خم می شود
- می تواند روی پا پنج ثانیه بایستد یا بپرد
- می تواند با یک پا از هر پله پایین و بالا می برد
- می تواند دوچرخه سواری کند
مهارت های حرکتی ظریف
- راحت تر می تواند اشیا کوچک را کنترل کند و کتاب را ورق بزند
- بدون کمک لباس ببوشد و دربیاورد
- می تواند از قیچی مناسب سن استفاده کند
- می تواند دستگیره های چرخان را بچرخاند
- می تواند درب شیشه ها را باز و پیچ کند
- برخی از حروف را بشناسد و بنوسید
- یک آدمک خطی با ۲- ۴ قسمت بدن بکشند
- مربع ها و دایره ها با مداد رنگی و مداد کامل کنند
- برج هایی با شش بلوک و یا بیشتر بسازید
زبان و ارتباطات
- دستورالعمل ها را با ۲-۳ مرحله دنبال می کند
- می تواند آشناترین چیزها را شناسایی و نام ببرد
- به سوالات ساده پاسخ می دهد
- حدود۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه صحبت می کند
- کلمات “در” “بالا” ” زیر” ” روی می فهمد
- می تواند نام سن و جنس خود را بگوید
- نام دوستان را می داند
- کلماتی مانند من و شما و ما را می شناسد
- آنقدر خوب صحبت میکند که غریبه ها او را درک می کنند
- می تواند مکالمه را با دو یا سه جمله انجام دهد
- در سن چهار سالگی میتواند با جملات کامل صحبت می کند
رشد شناختی
- می تواند با اسباب بازی هایی که دکمه و اهرم ها و قطعات متحرک دارند کار کند و با آنها بازی کند
- با حیوانات و عروسک ها وانمود می کند و بازی می کند
- با پازل های مناسب سن بازی می کند
- رنگ های آشنا را به درستی نام می برد
- دستورات سه قسمتی را دنبال می کند
- معنی دو را می فهمد
- درک این ایده که چه چیزی یکسان است و چه چیزی متفاوت است
- زمان را بهتر می فهمد: صبح، ظهر، عصر، شب
- بخش هایی از داستان را می فهمد
- می شمارد و مفهوم شمارش را درک می کند
- اشیا را براساس شکل و رنگ مرتب می کند
- اشیا رایج در تصاویر شناسایی می کند
چه زمانی باید نگران بود؟
کودکان با سرعت خود رشد می کنند شما باید با افزایش سن متوجه پیشرفت تدریجی در رشد و تکامل آنها شوید. با این حال، اگر در هریک از علائم زیر را در مورد تاخیر رشد در کودکان سه یا چهار ساله مشهاده کردید به پزشک اطفال مراجعه کنید:
- او نمی تواند توپ را از روی دست پرتاپ کند، در جای خود بپرد، یا سه چرخه سوار شود
- اغلب زمین می افتد و با پله ها مشکل دارد
- نمی تواند مداد را دربین انگشتان خود نگه دارد. در نوشتن مشکل دارد و نمی تواند دایره کپی کند
- آب دهان می ریزد یا گفتار نامشخصی دارد.
- قادر به استفاده از جمله ای بابیش از سه کلمه نیست
- با جملات صحبت نمی کند.
- از “من” و “تو” به صورت نامناسب استفاده می کند.
- نمی تواند با اسباب بازی های ساده بازی کند.
- نمی تواند پازل های ساده و دستگیره های چرخشی را انجام دهد.
- دستور العمل های ساده را نمی فهمد
- نمی تواند چهار بلوک را روی هم قرار دهد و در کار با اشیا کوچک مشکل دارد
- خیلی اجتماعی نیست و همچنان اضطراب جدایی شدید را تجربه می کند
- بازی وانمودی یا ساختگی نمی کند
- علاقه ای به بازی با کودکان نشان نمی دهد و صرفا به اعضای خانواده خود پاسخ می دهد.
- تماس چشمی برقرار نمی کند.
- هنگامی که ناراحت می شود خود کنترلی بهبود نمی یابد.
- نمی خواهد لباس بپوشد یا به دستشویی برود.
- مهارت هایی که زمانی داشته از دست می دهد.