روز جهانی آموزش/ ۲۴ January
روز جهانی آموزش ۲۰۲۲ در روز دوشنبه، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ است، که این روز را تبدیل به یک تطبیق پذیری پویای سازمان ملل می کند تا از حقوق هر فردی که با خود حمل می کند، اما آن را به رسمیت نمی شناسد یا ادعا می کند، اطمینان حاصل کند. جشن های روز جهانی آموزش شامل نقش آموزش برای صلح و توسعه است.
روز جهانی آموزش سازمان ملل (سازمان ملل متحد) هر سال در ۲۴ ژانویه برگزار می شود. در سال جاری، ۲۰۲۲، چهارمین روز جهانی آموزش در روز دوشنبه، ۲۴ ژانویه جشن گرفته می شود.
موضوع روز جهانی آموزش
“تغییر مسیر، تغییر آموزش” موضوع روز بین المللی آموزش در سال ۲۰۲۲ است که توسط یونسکو (سازمان ملل متحد) اعلام شده است.
هدف از این موضوع تقویت و استقبال از احیای آموزش و پرورش است. آموزش به شیوه معمول و رسمی خود در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۰ شکاف بزرگی را مشاهده کرده است. همه فعالیتها بهویژه فعالیتهای آموزشی پنهان ماند و با موج ویروس کرونا که از چین شروع شد و تمام مؤسسات آموزشی در آنجا تعطیل شد، منجمد شد و تمام دنیا را در بر گرفت. اکنون پرتو امیدی ظاهر شده است که نسل ما که در دوره کووید-۱۹ بسیار رنج برد و به این ترتیب خود را نسل کووید-۱۹ نامید، شروع به رفتن به کالج و دانشگاه خواهد کرد.
بهبودی جسمانی از این بیماری همهگیر این است که ما به سر کار خود بازگشتهایم و سالم هستیم، اما بهبود ذهنی تنها زمانی امکانپذیر است که آموزش ما نیز ممکن است به مسیر اصلی خود بازگردد، که حیاتیترین کار است. آموزش در این زمینه به قدری مهم است که حتی برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس ها نیاز به آموزش داریم. ما باید خود را در مورد نگرانی های بهداشتی و سلامت کل جامعه آموزش دهیم.
از این رو سرزندگی آموزش و پرورش همیشه وجود دارد، اما موضوع روز جهانی آموزش در سال ۲۰۲۲ نیز بر تحقق حق اساسی همه افراد برای آموزش تأکید دارد. این به ساختن آینده ای پایدارتر، فراگیرتر و صلح آمیزتر کمک خواهد کرد و اهمیت آن باید برای منافع بزرگ نسل ما جبران شود.
موضوع روز جهانی آموزش در سال ۲۰۲۱ این بود:
“بازیابی و احیای آموزش برای نسل COVID-19:”
آموزش یک حق انسانی، یک خیر عمومی و یک مسئولیت عمومی است. هدف سازمان ملل متحد گسترش آموزش است که شامل نیازها و امتیازات اساسی و به نوبه خود مسئولیت ها و وظایف انسانی است.
اولین روز جهانی آموزش
اولین روز جهانی آموزش در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ برگزار شد. امسال این چهارمین بار است که روز جهانی آموزش تجسم می شود تا اعلام کند که آموزش زیر نظر نیازهای اساسی هر فرد است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هشیاری آن را تأیید کرد و پیام خود را به گوشه و کنار جهان موعظه کرد و تأثیر روشنی را منعکس کرد. همچنین برای بهبود و رفاهی که آموزش در درون خود نگه می دارد به نظر می رسد. یک فرد تحصیل کرده، یک فرد متمدن و در نتیجه یک جامعه متمدن که دارای فرصت ها و خوش بینی است.
اهمیت روز جهانی آموزش
چرا روز آموزش جشن گرفته می شود؟
جامعه بین المللی در منشور تصویب شده خود تاکید کرده است که قصد دارد به اهداف توسعه پایدار دست یابد. اولین و مهمترین اهمیت بزرگداشت این روز این است که آموزش برای موفقیت هر ۱۷ هدف پایدار آن ضروری است. از این رو، این روز به مثابه چتری عمل می کند که بسیاری از انگیزه های دیگر سازمان ملل را در بر می گیرد و پیامی که در این روز منتقل می شود، دارای تأثیرات و اختیارات گسترده ای است.
در میان بسیاری از چالشها و کاستیهایی که سازمان ملل باید از آن پیروی کند، فقر است و نکته جالب و ترجیحاً شگفتانگیزتر است که بدانیم در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای جهان سوم، درصد فقر تقریباً برابر با درصد بیسوادی است. یک ضرب المثل چینی معروف وجود دارد؛ ماهی خود را به کسی ندهید تا به او کمک کنید، به او یاد دهید که چگونه ماهی بگیرد و این تفاوت زیادی خواهد داشت. سازمان ملل متحد نمی تواند یکباره فقر را ریشه کن کند، اما می تواند فرصت هایی را برای به حداقل رساندن اثرات آن ایجاد کند و آموزش یکی از قدرت های برجسته برای انجام این کار است.
آموزش و کووید-۱۹
کووید ۱۹ یا ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است که از چین شروع شد و سپس به هر گوشه جهان رسید. شیوع این بیماری کشنده آنقدر سریع و غیرعادی بود که تمام دنیا را به لرزه درآورد. مشاهده شد که این بیماری از طریق هوا و تماس با افراد دیگر یا چیزهایی که ویروس در آن ساکن می شود پخش می شود. میلیونها نفر تحت تأثیر آن قرار گرفتند و در کمترین زمان، تودهها را در خانههایشان در قفس انداخت.
آموزش نیز از این قاعده مستثنی نبود، زیرا تجمع عظیمی در مؤسسات آموزشی دیده میشود و دولتها مجبور شدند موسسات آموزشی را تعطیل کنند و حتی کل بخشها را تعطیل کنند تا از شیوع هشداردهنده ویروس جلوگیری شود. از این رو، در قرنطینه شدید و در دوره اضطراب و ترس محض، آموزش یک امید، یک انگیزه، یک راهنما، یک پشتیبان و خیرخواه بود. جایی که آموزش آنلاین مردم را مشغول میکرد و اجازه نمیداد ذهنشان به سمت افسردگی منحرف شود، به خوبی آنها را برای دستیابی به آنچه که مردم نمیتوانند به طور معمول انجام دهند، راهنمایی میکرد. همهگیری کووید-۱۹ به ما آموخت که آموزش برای نسل ما فقط با موسسات و منابع عمومی مانند کتابها مرتبط نیست. در شرایط سخت تر، آموزش نباید متوقف شود، بنابراین از طریق دستگاه هایی مانند موبایل و رایانه، مطالعه آنلاین ادامه یافت و خطر آلوده شدن به ویروس وجود نداشت.
آموزش ابزاری است که امید و کار را در طول همهگیری کووید-۱۹ فراهم میکند.
کووید-۱۹ مؤسسات را تحت تأثیر قرار داد اما نتوانست ذهن ها را تخلیه کند.کودکان رنج بردند اما آموزش آنلاین نیز خواسته های آنها را برآورده کرد. آموزش مردم را از افسردگی و اضطراب بیرون آورد.
سخنرانی روز جهانی آموزش و پرورش
نلسون ماندلا زمانی گفت که دانش قدرت است و این را بدیهی میدانیم، ما میتوانیم قدرتمندترین کشورهایی را تعیین کنیم که آموزش را امری اجباری کردهاند، اکنون بر دنیا حکومت میکنند، تکامل علمی، انقلاب کسبوکار و حتی خود بشریت نمیتواند به اهداف خود دست یابد، مگر اینکه یا تا زمانی که آموزش صحیح باشد. اکتسابی نیست و ما می توانیم کشورهای توسعه نیافته را مشاهده کنیم که از آنجا نلسون مانده است
الف خودش تعلق داشت، نه برای سعادت، بلکه برای تحصیل مبارزه کرد، در حالی که تاریخ وقتی که خود را به آموزش مشغول کردند، حالت رقت انگیز و درمانده آنها را کنار گذاشته است. هشیار و ناخودآگاه شخص به طور همزمان و در کنار یکدیگر اجرا می شوند، اولی حال را مشخص می کند و دومی گذشته را حفظ می کند. وقتی فردی برای موفقیت تلاش می کند، باید در زمان حال زندگی کند و از آن دفاع کند، در حالی که باید از گذشته درس بگیرد. آموزش و پرورش نیز پدیده ای مشابه دارد و بنابراین زمانی که برای بهبود جامعه کار می کند خود را نشان می دهد که حذفیات انجام شده در گذشته نباید در حال تکرار شود و از این رو آینده به خوبی سازماندهی شده، به خوبی مدیریت می شود و در نهایت متمدن خواهد بود. در چنین ترتیب زمانی انجام می شود که در آن، ما در مورد همه این گونه معاملات کمتر آگاه هستیم و آموزش بیشتری داریم. بنابراین می توان گفت که روز جهانی آموزش همراه با گرامیداشت آن کمکی به جامعه ای بداهه تر است.
افراد تحصیل کرده بار کمتری بر دوش جامعه میگذارند، با مثالی از دانش و تجربه تلخ گذشته جنگها و تأثیراتی که جنگها در قالب پناهندگی از خود میگذارد. گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که حدود ۴ میلیون کودک و نوجوان پناهنده از تحصیل بازمانده اند که در کنار سایر حقوق آنها، حق تحصیل آنها را زیر پا گذاشته است. هنگامی که آموزش داده می شود، این پناهندگان/مهاجران رادیکال نشده اند، اما انقلابی شده اند. احساس صلح حاکم است و دوری از جنگ و گسترش صلح و رفاه برای توسعه جهان برای کشورها آسان می شود. زمانی که مردم به فعالیتهای آموزشی علاقه نشان میدهند، میتوان تنشهای مخاطرهآمیز را کاهش داد. روز جهانی آموزش، تلاشی است از سوی سازمان ملل برای مشارکت دادن جهان و ایجاد فضایی برابر، که در آن با در نظر گرفتن رفاه تودهها، بتوان سازگاری را مدیریت کرد.
به طور مشابه، در تعدادی از کشورها از جمله کشورهای توسعهیافته، موضوع جنسیت در برابر نابرابریها بهطور مخربی جاهطلبی سازمان ملل برای داشتن یک دهکده جهانی امنتر و مرفه را که در آن جنسیتها نباید مورد تبعیض قرار گیرند، از بین میبرد. خود آموزش و پرورش در تظاهرات خود هرگز بین جنسیت ها تبعیض قائل نمی شود تا آموزش ببیند یا بر آن غالب شود. همه جنسیتها تحت آموزش قرار میگیرند و اکنون هیچ طبقهای از زندگی وجود ندارد که ما جنسیتهای مختلط را پیدا نکنیم و یکپارچگی آنها صرفاً به دیدگاههای گستردهترشان استوار باشد. مسائل تهدید کننده مشابهی مانند افراط گرایی، تروریسم، نژادپرستی، اختلافات بین مذهبی، سوء استفاده از کودکان و ناملایمات آب و هوایی ناشی از تغییرات آب و هوایی را می توان از طریق آموزش اولیه و با کیفیت دفع کرد. این روز همچنین قطعنامه ای را تأیید می کند که آموزش باید بر اساس واقعیت ها باشد و نه بر اساس احساسات یا دستکاری ها، در نتیجه این امر باعث گسستن زنجیر استثمار، تبعیض و انقیاد و در نتیجه بیعدالتی میشود که در پس همه بیعقلیها و جنونها در جهان است.
روز جهانی تعلیم و تربیت این است که در این روز باید با خودمان و با این کائنات عهد کنیم که آموزش تنها سلاحی است که در حالت غیر دفاعی نمی تواند ما را خون کند و برای مقابله با حمله باید مردم خود را آموزش دهیم. این قاطعیت در نهایت ما را از نظر اقتصادی، مالی و منطقه ای به اندازه کافی قوی می کند که بدون خطر سقوط، تسلط داشته باشیم.