گوش دادن همدلانه/۹ روش ساده برای همدردی بیشتر در مکالمات
همدلی: سنگ بنای تعاملات انسانی
در دنیایی که زمان تبدیل به منبع کمیابی شده است و به نظر می رسد افراد برای رسیدن به خواسته هایشان عجله دارند، قبل از ابراز عقاید و خواسته های خود، تمرین صبر و گوش دادن به دیگران، برای بسیاری از ما دشوارتر شده است.
ما انتظار داریم دیگران بدون اینکه هرگز خود را جای آنها بگذاریم، ما را درک کنند. ما می خواهیم دیگران بدون اینکه به آنها فرصتی برای ابراز عقاید خود بدهیم با دیدگاه های ما موافقت کنند و حتی اگر آنها نظرات خود را بیان کنند یا انتقادات سازنده ای ارائه دهند، ما به ندرت آنها را درک می کنیم.
در نتیجه، تعاملات روزمره ما نمی توانند چیزی بیش از یک تبادل «سرد» پاسخ باشند. هیچ ارتباط “واقعی” و هیچ همدلی دلپذیری وجود ندارد.
اگر به جای صحبت، گوش دهید، به جای انتقاد، درک کنید و به جای قضاوت، بی طرف باشید، می توانید به سرعت مکالمه را به یک تعامل معتبر انسانی تبدیل کنید.
خواه با همسر، دوست، رئیس، همکا ، همسایه یا حتی کارکنانی که در کافی شاپ مورد علاقه شما کار می کند صحبت کنید، گوش دادن همدلانه می تواند کیفیت تعامل شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
برخلاف تصور عمومی، همکاری انسان ها به یکدیگر باعث شد تا بشر به بقا،رشد و پیشرفت دست پیدا کندو یکی از کلیدهای یک همکاری اصیل و پربار، گوش دادن همدلانه است.
گوش دادن همدلانه چیست؟
به طور خلاصه، گوش دادن همدلانه به معنای شنیدن شریک مکالمه است. این توانایی گوش دادن به قصد صادقانه ی درک ارزش ها ، عقاید و ایده های دیگران است.
گوش دادن همدلانه به شما امکان می دهد “با فرکانس آنها مطابقت داشته باشید” و سطح احساسی طرف مقابل را درک کنید و با نیازهای آنها ارتباط برقرار کنید و احساس شنیدن را در آنها ایجاد کنید.
گوش دادن همدلانه دریچه ای به دنیای درونی آنها می گشاید و فضای امنی ایجاد می کند که می توانند هر چیزی را بدون نگرانی از انتقاد یا اظهارات نامناسب به اشتراک بگذارند.
وقتی همدلی پلی است که دو نفر را به هم نزدیک می کند، کلمات اهمیت کمتری پیدا می کنند و آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار می شود ارتباط بین آنها است.
همدلی به این معنا نیست که شما باید با همه چیز موافقت کنید و نسبت به همراهی طرف مقابل تعهدی خاص دارید.بلکه فقط شامل تلاش برای درک دیدگاه دیگران است. “به اصطلاح” با کفش های آنها راه بروید.
متأسفانه، افراد به طور طبیعی دارای ویژگی همدلی نیستند هرکسی به راحتی نمی تواند احساسات دیگران را شناسایی، پردازش و درک کند. با این حال ، ما می توانیم این مهارت را با صبر و حوصله وتمرین رشد و ارتقا دهیم.
گوش دادن همدلانه چگونه با نشاط ارتباط دارد؟
ممکن است برخی از شما این سوال را داشته باشند که گوش دادن به دیگران و تلاش برای ایجاد طنین عاطفی در آنها چگونه به رفاه ما کمک می کند. گوش دادن همدلانه چه ارتباطی با خوشبختی دارد؟
۱. گوش های همدل این روزها سخت به دست می آیند. بسیاری از افراد بیش از حد درگیر هستند و نمی توانند به صحبت های دیگران اهمیت دهند. اما با توجه به اینکه تعاملات اجتماعی سالم برای رشد ما حیاتی است،آگاهی نسبت به اینکه همدلی یکی از موارد تشکیل دهنده یک زندگی شاد و پر از رضایت است.
۲. تحقیقات نشان می دهد که وقتی شما به روشی همدلانه گوش می دهید، مردم از مکالمه راضی هستند و شما بلافاصله از نظر اجتماعی جذاب تر می شوید.
و از آنجایی که ذاتاً همه ما موجودات اجتماعی هستیم، توانایی حرکت موفقیت آمیز در موقعیت های اجتماعی به طور غیر مستقیم به احساس کلی خوشبختی و رفاه ما کمک می کند.
سرانجام ، با توجه به اینکه شنوندگان همدل، آهن رباهای اجتماعی هستند، آنها اغلب از فرصت های مهیجی که به رشد شخصی و شغلی آنها کمک می کند، بهره مند می شوند.
“بین گوش دادن و انتظار برای نوبت به صحبت شما تفاوت وجود دارد.” سیمون سینک
ارتباط همدلانه مولفه اساسی هر رابطه موفق و پایدار است. توانایی همدلی نسبت به عزیزان تأثیرات قابل توجهی در میزان رضایت کلی شما و تجربه شریک زندگی در روابط دارد.
همان طور که می توانید تصور کنید، چگونگی گوش دادن با ذهن بدون قضاوت، انتقاد و مشاوره ناخواسته در هر زوج سالم عملکردی “ضروری” است.
خیلی اوقات ، افرادی که یکدیگر را دوست دارند به دلیل مشکلات ارتباطی دچار جدایی می شوند که این امر به صورت تکه پرانی، انتقاد یا تحقیر بروز یابد، عدم همدلی می تواند به آرامی دو نفر را به دو غریبه تبدیل کند که از یکدیگر کینه دارند.
وقتی یکی از نیازهای اساسی شنیدن و درک شدن، اتفاق نیفتد شما احساس تنهایی و رها شدن می کنید. رنج می برید و در نهایت از خود و حتی از شخص مورد علاقه خود فاصله می گیرید
کارشناسان پیشنهاد می کنند گوش دادن همدلانه زمینه را برای برقراری ارتباط محبت آمیز فراهم می کند عنصری که برای هر زوج سالم اهمیت دارد.
وقتی گوش دادن همدلانه به عادتی تبدیل می شود که مشخصه روابط شماست، به راحتی می توانید در تنش ها همسرتان را درک کنید و احساس های او را درک کنید. این به شما فرصت می دهد که راه حل هایی پیدا کنید و “شکاف” هایی را که می تواند رابطه شما را به خطر بیاندازد برطرف کنید.
گوش دادن همدلانه در محل کار
به نوعی می توانیم بگوییم که گوش دادن همدلانه یک مهارت قرن ۲۱ است.
این بدان معناست که ما نه تنها از آن برای دستیابی به رشد شخصی یا پرورش یک زندگی اجتماعی پر رونق و ایجاد روابط عاشقانه پایدار استفاده می کنیم، بلکه همچنین با سرمایه گذاری در مشارکت های مثمر ثمر در حرفه خود پیشرفت می کنیم.
به نظر می رسد همدلی یکی از آن متغیرهایی است که می تواند مقیاس را به نفع شما تغییر دهد ، موانع “رسمی” را پشت سر بگذارد و طرف “نرم” مردم را به خود جلب کند.
در حقیقت، گوش دادن همدلانه در فعالیت هایی مانند فروش به اندازه ای نقش مهمی دارد که محققان حتی شروع به توسعه ابزارهایی برای اندازه گیری آن کرده اند. یک مثال مقیاس گوش دادن همدلی فعال (AEL) است که سه بعد را ارزیابی می کند: سنجش، پردازش و پاسخگویی.
به طور دقیق تر، این مقیاس ارزیابی می کند که فرد چقدر می تواند احساسات را پردازش کند و به یک پاسخ مناسب برسد.
صرف این که با رئیس، مشتری، شریک تجاری یا همکار خود صحبت می کنید به این معنی نیست که باید مکالمه را در سطح رسمی نگه دارید. احساسات آنها را جلب کنید، آنها را درک کنید.
با گذشت زمان، گوش دادن همدلانه می تواند زمینه را برای فرصت های شگفت انگیز تجاری فراهم کند که مستقیماً به زندگی شاد و مرفه کمک می کنند.
۹ استراتژی برای توسعه گوش دادن همدلانه
۱. این در مورد شما نیست
هر زمان که با کسی صحبت می کنید و می خواهید گوش همدلی برای او باشید، اولین چیزی که باید درک کنید این است که این مربوط به شما نیست، شریک مکالمه خود را بالاتر از نیازهای خود قرار دهید.
نظرات شخصی و بازسازی همه چیز در مورد او بسیار دشوار است. به هر حال، شما درمانگر او نیستید.
بنابراین، قبل از اینکه تصمیم بگیرید که در کنار شخصی باشید، مطمئن شوید که از نظر احساسی در دسترس هستید. در غیر این صورت، تشویق وی برای به اشتراک گذاشتن یک مسئله شخصی که شما آماده ارائه درک و پشتیبانی از آن نیستید، فایده ای ندارد.
۲. تلفن خود را کنار بگذارید
اغلب اوقات می بینیم که تلفن خود را چک می کنیم یا به یک پیام کوتاه پاسخ می دهیم در حالی که ممکن است شخص مقابل در حال صحبت در مورد احساسات قلبی خود باشد.
این یکی از آن عادات ناخوشایند است که بسیاری از ما در نتیجه زندگی در عصر دیجیتال آن را پذیرفته ایم. ما چنان در شبکه های اجتماعی گیر افتاده ایم که در بعضی مواقع ممکن است شخصی را که درمقابل ما قرار دارد از دست بدهیم.
ایجاد پیوند عاطفی هنگامی که به طور منظم تلفن خود را چک می کنید غیرممکن است.
بنابراین،هر زمان که می خواهید همدلی کنید و یک پیوند معتبر ایجاد کنید، تلفن خود را کنار بگذارید و از طرف مقابل خود بخواهید که همان کار را انجام دهد.
۳. شنونده فعال باشید
به نوعی گوش دادن همدلانه و گوش دادن فعال مترادف هستند.
شنونده فعال بودن به معنای حضور در مکالمه است. این به معنای نادیده گرفتن هرگونه حواس پرتی و تمرکز منحصر به فرد مقابل است.
شنوندگان فعال به “اینجا و اکنون” تعلق دارند. آنها خود را در جهان شخص دیگر غرق می کنند و به دنبال درک بهتر موضوع مورد بحث هستند.
البته این بدان معنا نیست که شما باید گوش کنید و در سکوت سر تکان دهید. گفتگو یک خیابان دو طرفه است که در آن مکالمه دو شریک رد و بدل می شوند،افراد سعی می کنند یکدیگر را قضاوت می کنند و از نظر احساسی با یکدیگر همراه شوند.به طور خلاصه، گوش دادن فعال مربوط به حضور و عمق است.
۴. از انتقاد خودداری کنید
همانطور که احتمالاً می توانید تصور کنید، گوش دادن همدلانه به معنای درجه بالایی از هوش هیجانی است.
وقتی کسی داستان یا رویدادی را که از اهمیت قابل توجهی برای وی برخوردار است به اشتراک می گذارد، سعی کنید که از ارزیابی، انتقاد یا بازخورد منفی خودداری کنید.
زمانی وجود دارد که مشکلات دیگران ممکن است پیش پا افتاده، مضحک و حتی خشم آور به نظر برسد. اما یک بار دیگر ، این در مورد شما نیست ، بلکه در مورد آنها است.
به یاد داشته باشید ، هدف شما درک و پشتیبانی عاطفی است. هر نوع انتقاد فقط باعث ایجاد تنش می شود و “ایجاد” ارتباطات کارآمد را برای شما دشوار می کند. گوش دهید،درک کنید و همدردی کنید.
۵. زبان بدن خود را تنظیم کنید
همانطور که احتمالاً می دانید، زبان بدن برای تعاملات واقعی اجتماعی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
وقتی نوبت به گوش دادن همدلانه می رسد، بدن می تواند به شما کمک کند نوعی تعامل را ایجاد کنید که فضا را برای درک و همدلی ایجاد کند.
حالت و حرکات شما می تواند افراد را به هم نزدیک کند یا سدی ایجاد کند که گوش دادن فعال و همدلانه را برای شما دشوار کند.
اگر می خواهید احساس آرامش و استقبال را در مردم ایجاد کنید، حتماً یک حالت آرام و با آغوش باز و تماس چشمی مداوم داشته باشید. حتی می توانید روی یک شانه دوستانه یا حتی یک آغوش گرم داشته باشید.
۶. مکالمه طرف مقابل را تحلیل کنید
تفسیر کردن یکی از موثرترین استراتژی های گوش دادن همدلانه است.
به همسر خود بگویید که دیدگاه او را درک می کنید،فضای ایده آلی برای به اشتراک گذاشتن احساسات ایجاد می کند.
در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که تفسیر، سوال کردن و به خاطر سپردن جزئیات از عناصر مهم گوش دادن همدلانه هستند. بعلاوه ، این یک فضای امن ایجاد می کند که در آن افراد می توانند در آن به اشتراک گذاشته و درگیر خودکاوی شوند.
تفسیر شریک مکالمه خود نسبتاً آسان است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به صحبت های همسرتان گوش دهید و پیام خود را دوباره بیان کنید.
۷. سوالهای باز پاسخ بپرسید
اگر می خواهید شریک مکالمه شما به اشتراک گذاشته شود، باید با پرسیدن سوالات باز به مکالمه “انرژی” دهید.
گاهی اوقات، افراد به آسانی به سوالات پاسخ دهید، افراد در مشکلات شخصی با شما صریح صحبت نخواهند کرد.
و به همین دلیل است که باید با استفاده از سوالاتی که فرصت هایی را برای اشتراک گذاری ایجاد می کنید
اگرچه سوالات هوشمند می توانند مکالمه را غنی کنند ، اما مطمئن شوید که مزاحم نیستید. قرار است شما یک صحبت راحت، نه یک مصاحبه داشته باشید.
۸. توصیه های ناخواسته را متوقف کنید
وقتی می خواهید با کسی ارتباط عاطفی برقرار کنید، یکی از نامطلوب ترین رفتار ها مشاوره ناخواسته است.به یاد داشته باشید که گوش دادن همدلانه بیشتر مربوط به “درک” و “پیوند” است.ایجاد ارتباط عاطفی گوش دادن فعال است.
۹. سکوت را پر کنید
افراد در لحظات ناخوشایند ممکن است در مکالمه سکوت کنند. سکوت مختص هر مکالمه ای است.
درصورتی که بدانید از سکوت چگونه استفاده کنید، می تواند ابزاری قدرتمند برای ایجاد یک پیوند باشد
می توانید با استفاده از سکوت به شخص دیگر اجازه دهید مسئولیت گفتگو را به عهده بگیرد یا به او فرصت کافی بدهید تا ورودی شما را پردازش کند و به جوابی برسد.
و فراموش نکنیم که مکالمه صرفاً به مبادله مداوم کلمات متکی نیست. همچنین زبان بدن شما وجود دارد که از طریق آن می توانید همدلی را ابراز کنید و یک ارتباط معتبر ایجاد کنید.