چگونه با کودکان درباره موضوعات صحبت کنیم؟
نحوه گفتگو ی ما با کودکان تفکرات آنها درباره ی خودشان راشکل می دهد.
اگر کودکی بشنود که شما او را “بد” می نامید ، ممکن است یک کلمه کوچک برای سالها به او بچسبد. او ممکن است تصمیم بگیرد که ، به هر حال او “بد” است ، چرا باید نگران انتخاب وخوب باشد. چرا او باید سخت تلاش کند تا وقتی بزرگترهای اطراف خود او را در تخته “بچه بد” قرار داده اند ، تغییرات مثبت ایجاد کند؟
او ممکن است بطور مداوم خود را از اشتباهات کوچکی که در طول روز مرتکب می شود ، دوری کند، نه اینکه به این مسئله توجه کند که چگونه این اشتباهات به او کمک می کند تا رشد کند و یاد بگیرد. این می تواند به شدت بر عزت نفس و رشد وی برای سالهای بعد تأثیر بگذارد.معلمان دیگر بر اساس آنچه ما می گویند فرضیاتی را درباره کودکان ایجاد می کنند می گویند، “او فقط بچه بدی است”اظهار نظر معلم درباره ی کودک شایع می شود، و به سرعت می تواند در مورد این “بچه بد” پخش شود.اگر این نظر به معلمی در کلاس بالاتر داده شود ، کودک از قبل دارای یک برچسب غیررسمی است. او سال بعد که به کلاس بالاتر برود معلم از قبل درباره ی او پیش زمینه و فرضیه هایی دارد.بیشتر آموزگاران تلاش می کنند این فرضیات را نادیده بگیرند ، اما معلمان فقط انسان هستند و بعضی اوقات این اتفاق می افتد. برچسب “بد” اگر فقط در ذهن شما هم باشد باز هم تاثیر بزرگی خواهد داشت.
نحوه برخورد و صحبت با کودکان در روابط با همسالانشان تاثیر می گذارد.
کودک با برچسب “بد” در میان همسالانش ممکن است از طرف آنها کمک دریافت نکند.و حتی ممکن است برچسب های نامناسب دیگری هم به او تعلق گیرد . و او را از همدلی و درک اطرافیان دور کند.افراد برای کمک به او انرژی کمتری صرف می کنند و درنتیجه او را داری یک مشکل رفتاری می دانند. کمک به او را مفید احساس نمی کنند چرا که متعقدند این صفت در ذات او قرار داده شده است. مهم نیست آموزش و کار با کودک تا چه اندازه دشوار است وظیفه والد و مربی این است که به او کمک کنند. لطفا در نحوه برخورد با کودک تجدید نظر کنید
راه کار هایی برای تغییر رفتار کودکان با برچسب “بد”
- به یاد داشته باشید که رفتارهای نگران کننده اغلب نشانگر نیاز از جانب کودک است.
- به یاد داشته باشید که او نیز یک شخص است. او روزهای بدی را پشت سر می گذارد ، درست مثل شما و من.
- از یک همکار بگیرید تا در ایجاد تغییر به شما کمک کند.
- در مورد نکات مثبتی که کودک انجام می دهد ، و نیز نکات مثبتی که در مورد کودک می دانید ، مشاهده کنید و یادداشت کنید
- نکته ای را برای گفتن هر روز حداقل یک اظهارنظر از کودک در نظر بگیرید.
- به خود یادآوری کنید که رفتار یک کودک بخشی از آن کودک است.
- نفس عمیق بکشید.
- در آموزش و مراقبت صبور باشید تا بتوانید درک کنید.